raya dah dekat, apalagi kelam kabutlah mereka ingin mendapatkan barangan untuk menyambut hari raya. Sempat observe org2 menbeli barangan untuk menyambut 1 syamal. permandangan biase apabila menjelang raya. sempat berjalan2 di kawasan masjid india, mencari persiapan raya. masjid yang sangat menarik dari segi lokasi, seni binanya, dan kegunaannya. sperti kit tahu masjid adalah satu institusi yang sangat penting dalam islam. tempat untuk beribadat dan segala urusan. peranan masjid sangat besar dalam hidup kita.

MASJID INDIA, KL
masjid ini rata2 dikunjungi oleh orang islam yang berketurunan india, tapi ini tidak menyekat pelbagai keturunan lain untuk sama-sama beribadat di sini. Islam mengajar kita supaya jangan memandang keturunan sebab kita ini semua bersaudara. Mungkin masjid india ini digunakan untuk memahankan saudara-saudara islam yang berketurunan india untuk memahami islam. Islam agama islam yang sangat sempurna. boleh disampaikan dalam pelbagai bahasa. Rata-rata golongan alim yang berada di sini fasih bercakap mengunakan bahasa mereka, tidak jadi masalah apbila mereka ingin menerang kepada masyarakat india tentang islam. masjid ini boleh dianggap contoh masjid yang baik apabila bukan hanya untuk solat tapi juga tempat untuk berehat selepas menbeli belah. Ditambah lagi dengan kaunter zakat pada bulan ramadhan bagi memudahkan org ramai menbayar zakat.

Kisah kedua yang diri ini dapat apabila bersiar2 di masjid india, terjumpa seorang yang mengelarkkan dirinya pakar ilmu physics. Mungkin kita penah terjumpa dia semasa menaiki kelana jaya line, sebabnya dia sentiasa berada di kawasan yang populasinya students universiti. Sungguh sederhana, hanya menolak troli tertulis KERAJAAN MALAYSIA PANDANGLAH KAMI. Tapi ilmu yang dibawa dalam dirinya sangat bernilai.
mungkin kita tidak dapat didewan kuliah. Mungkin kita yang suka memandang rendah ke atas orang lain menyebabkan kita lupa ilmu itu luas. Apa yang menariknya, sempat juga diri ini menjenguk melihat kepakarannnya. subhanallah mmg di seorang yang pakar dalam ilmu matematik dan physic. dapat menjawab mudah soalan2 yang diberikan. hanya berbekalkan troli usang dan alat pembesar usang dia dapat menyampaikan ilmu. Berharap satu hari nanti dapat berbual dengannay mencari imu tentang dirinya yang kental itu. Insyallah..